Wednesday, August 17, 2011

Perjalanan Jarak Jauh

Ada sesetengah orang lebih gemar untuk merantau/ balik kampung/ bersiar-siar menggunakan motosikal.. Musim perayaan terutamanya kita mesti berhati-hati ketika di atas jalan raya. Macam-macam boleh terjadi, tak kira la kita tayar 2 ke, tayar 4 ke, tayar 8 ke....Sebelum memulakan perjalanan, kita hendaklah bersedia dan memeriksa apa yang patut.. Antaranya:


1) Tukar minyak hitam motor dan palam pencucuh (spark plug) motor.

2) Bersihkan/periksa atau tukar penapis angin (air filter ) motor.

3) Tukar penapis minyak hitam ( oil filter ).

4) Periksa dan kalau boleh tukar penapis minyak petrol ( petrol filter ).

5) Rantai motor kalau dah lusuh, tukar kepada yg baru. Kalau masih bagus, selaraskan. Kalau yg pakai shaft, tukar minyak gearboxnya.

6) Gegancu (Sprocket) motor kalau dah tajam dari gigi beruang :D, tukar juga kepada yg baru. Kalau tukar sprocket tu, tukarlah satu set sekali.



7) Periksa semua peralatan elektrik saperti lampu depan, belakang dan signal supaya ianya berfungsi dengan baik.

8) Periksa bunga tayar motor dari tayar depan sampai ke tayar belakang dan kalau yg pakai spare tayar cam Vespa tu, periksa lah baik-baik. Adakah tayar tersebut menunjukkan tanda-tanda haus atau merekah? Adakah ianya boleh membawa anda pergi dan balik daripada hala tujuan anda dengan selamat? Kalau bunga tayar kurang daripada 3 mm dan anda akan berjalan ulang alik sebanyak 1000 km, adalah disyorkan supaya anda menukar tayar baru.

9) Bagi yang berkonvoi, patuh pada setiap arahan ketua kumpulan selagi tidak menyeleweng dan melanggar undang-2 jalan raya

10) Periksa brake pad depan dan belakang, kalau dah haus tukar kepada yg baru bukan 2nd hand.

11) Periksa kabel klac, adakah ianya dah mula menunjukkan tanda haus? Kalau ya, tukar kepada yang baru dan cable yang lama perlu disimpan bawak spare.

12) Kabel-kabel lain dalam keadaan sempurna.

13) Cemin sisi kiri dan kanan perlu dilaraskan.(penting)

14)jangan lupa bawa duit! Kalau ada kerosakkan tengah perjalanan, kena pakai duit jugakan? Duit juga di gunakan untuk pam petrol, makan-makan dan minum-minum.

15)lagi satu ..Pastikan lesen dan road tax hidup

bawak No talipon bengkel berdekatan. Dan rakan yang sekitar dgn nye.. Lampu picit, penampal tayar atau spare part, tools



Dan untuk keselamatanm gunalah pakaian yang sesuai. Jangalah pakai seluar pendek plak.. boxer ke.. Salah tu. Gunalah pakaian yang memang direka untuk kegunaan motosikal.


KASUT, ni paling penting. Kalo korang taknak kaki putus, gunalah kasut. Seelok-eloknya riding shoes atau paling kurang pon safety shoes.



 GLOVE, tak kira apa brand sekali pon, asalkan bagus. Tangan tu penting. Kalo xde, cmne nak pulas throttle?






PADDING, ni untuk cover sendi2 kita... tapi ada gak orang lain yang p main kat track tak pakai ni, ingat tempurung lutut diorang ada jual kat kedai moto ke? ish3....




JAKET,  riding jacket atau yang biasa je pon boleh.. asalkan long sleeve. Lagi bagus kalo ianya ada ciri2 keselamatan. Tapi aku sendiri pon pakai jacket hitam yang untuk ke office tu je,.. huhuuhu~

Untuk yang nak p konvoi tu, dengar la baik2 masa briefing.. ikut arahan marshall. (diorang otai, hehehehehe)

No comments:

Post a Comment